Degeabatologie

sau arta de a fi degeaba. Disectii pe viu.

„Paradoxul” slovac

with 6 comments

In Slovacia lui 2004 doar 17% dintre alegatori s-au prezentat la urne pentru a-si alege reprezentanti in Parlamentul European. Acum „ochii” Bruxelles-ului sunt atintiti asupra scrutinului din aceasta tara si asteapta cu nerabdare rezultatul, zice EUobserver.

Tinand cont de faptul ca in cadrul Eurobarometrelor slovacii aveau o parere mai buna despre Parlamentul European comparativ cu oricare alta natie din UE, unii sociologi slovaci au denumit fenomenul „paradoxul slovac”.

Dar de ce sa ne incredem neaparat in sondaje de opinie si sa le confundam cu realitatea? Doar votul efectiv poate reflecta parerea poporului, iar la o prezentare la urne de abia 17% aceasta nu poate fi una prea buna.

Se pare totusi ca unii interpreti ai „paradoxului” uita de fapt ca votul este o realitate obiectiva, pe cand sondajele sunt abia niste instrumente care pot sau nu sa reflecte realitatea. Votul real nu are nevoie de intervale de incredere, probabilitati de eroare, dispersii matematice sau curbe gaussiene si nici de esantioane „reprezentative” si randomizate fiindca esantionul este cel mai reprezentativ cu putinta: intreaga populatie.

Si, hai sa fim seriosi, ca doar explicatii ca „slovacii iubesc atat de mult Parlamentul European incat nu vor sa-l schimbe”, cum spunea un politician slovac, sunt de-a dreptul elucubrante.

Astept si eu sa vad rezultatul alegerilor din Slovacia. Si daca participarea la vot va fi din nou infima, atunci singurul lucru paradoxal va fi legatura intre slovaci, reprezentantii lor si UE. Legatura pare-se inexistenta, de altfel.

Written by machiavellian

Mai 16, 2009 la 5:49 pm

6 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. pe cat punem pariu ca la noi vor fi mai multi care vor vota? cum? simplu.

    Wandering Elf

    Mai 17, 2009 at 12:24 am

  2. Noh, cred ca politicanul ala avea un dram de dreptate. Si noi iubim PE, il lasam sa mucegaiasca in sala aia. Daca stimabilii vor binevoi sa ne lase sa incuiem si usa pe dinafara, nu mai avem grija alegerilor pana cand or uita toti ca a existat un PE si se vor apuca sa scorneasca altul.

    Lalartu

    Mai 17, 2009 at 12:17 pm

  3. păi e logi, nu? ce anume câştig eu din faptul că mă duc la vot?

    toţi îmi cer votul şi pentru ce? că un program ca lumea sau vreo broşură ordonată încă nu am văzut. la noi se merge pe „votează-mă că uite cine mi-s eu!”(băsescu, jiji, etc.).

    fanitza

    Mai 17, 2009 at 2:48 pm

  4. *logic

    fanitza

    Mai 17, 2009 at 2:49 pm

  5. Elfule, adevarul e ca in orice tara si nu doar RO e cam greu sa se ajunga la numai 17%. 🙂

    fanita, pai ce castig eu daca ma duc la vot? Ca doar toti incearca sa ma convinga sa le dau votul ca sa poata sa-mi imparta intre ei banii. 😉

    machiavellian

    Mai 17, 2009 at 3:52 pm

  6. asta ziceam şi eu. lumea se prinde că nu are nimic de câştigat, că doar nu suntem naivi, trăim din ce producem, nu ca unii care se cred simbolul democraţiei şi de fapt sunt o naţe de consmuatori proşti. de aici şi prezenţa slabă la urne prin europa centrală şi de est.

    fanitza

    Mai 17, 2009 at 4:03 pm


Lasă un răspuns

