Degeabatologie

sau arta de a fi degeaba. Disectii pe viu.

Pensionarul taximetrist, sau la ce duce o decizie pripita

with 22 comments

A ajuns si la urechile mele anemice – de somn degeabatologic – gogoasa noului executiv. Da, ati ghicit, este vorba de propunerea „pensie sau salariu”, prin care cei pensionarii care activeaza inca in sistemul de stat trebuie sa aleaga intre cele doua.

Inteleg ca am ajuns in conditii de criza si ca trebuie sa strangem (sau poate mai degraba sa stranga executivul) cureaua. Inteleg si ca fosti angajati MAI, ai judiciarului, etc au salarii uriase si astfel vor sai descurajeze din a mai lucra.

Dar ce ne facem cu cei din sanatate? Din cauza remuneratiilor derizorii pe care le primesc, multi tineri apti de munca au fugit mancand pamantul. Spre tari mai caldute financiar, in care patronul lor macar financiar nu-si bate joc de ei. Si atunci de ce sa nu-i lasam pe medicii batrani sa lucreze, primind salariul pe langa pensie, ca posturi sunt destule neocupate?

Sau ce ne facem cu cei din invatamant? A vazut cineva noua generatie de pedagogi care iese de pe bancile facultatilor? Multi dintre ei habar n-au sa vorbeasca corect in limba romana. Apoi sa mai si transmita propria materie (pe care si asa n-o cunosc) unor generatii interesate numai de Elder Scrolls: Oblivion si nu de separatia puterilor in stat sau ecuatia de gradul II.

Doc e de parere ca pensia este o forma de ajutor social si deci incompatibila cu salariul. El crede ca statul ar spune asa:

[R]ecunosc faptul că, după o anumită vârstă, nu-ţi pot cere să ai o activitate permanentă, care să îţi asigure un venit permanent. Prin urmare, în virtutea dreptului tău, voi asigura eu un astfel de venit, colectând bani de la cei care continuă să lucreze. Iar ulterior aceştia vor beneficia de acelaşi drept, în principiu în condiţii similare

Consider ca e fals si sunt de acord cu bleen care vede pensia ca o „recompensa” a muncii prestate, munca din care oricum s-a cotizat la stat tocmai pentru aceasta pensie. Nu e un „ajutor social” pentru care de multe ori nu faci nimic si imi pute deja a „de la fiecare dupa puteri, la fiecare dupa nevoi”. Si asta nu prea e liberalism, ca tot ne laudam ca il practicam.

A propos, tineti minte ca in sistemul de stat exista varste obligatorii de pensionare? 65 prin invatamantul universitar, 60 prin alte locuri. Dar n-am vazut cu totii profesori (consultanti) care la 75 de ani sunt mai vioi decat „tinereii” de 35-40? Ce, aia de ce sa nu mai profeseze? Unii or fi senili, parkinsonizati sau alzheimerizati, dar sunt sigur ca destui sunt apti de munca, si asta fiindca i-am vazut cu ochii mei.

Prevad acutizarea fenomenului pensional sofer de taxi pe care il vad cu ochii mei din ce in ce mai des pe strazile clujene. Si apoi e si normal. Ca doar de unde naiba sa platesti incalzire, sa nu fi malnutrit si sa-ti tii tensiunea arteriala si diabetul sub control din numai 6-700 de RON pensie, fratilor mei?

Guvernul Boc arata isi arata de fapt incapacitatea de a raspunde in conditii de criza. Sau poate arunca praf in ochi oamenilor tocmai pentru a masca o criza si mai mare care ne pandeste dupa colt. Oricum, Bismarck jubileaza in mormantul sau.

PS: Articol Cotidianul care merita.

Anunțuri

Written by machiavellian

Ianuarie 7, 2009 la 6:41 pm

22 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. in primul rand, actuala legislatie privitoare la pensii este prost reglementata. ea permite unora, care ar trebui sa se preocupe de securitatea nationala, sa ia o gramada de salarii in avans, ca apoi sa iasa la pensie.

    nepensionarea(ca asta este feneomenul) conduce la un monopol al batranilor pe unele segmente din piata muncii… de exemplu sanatate si invatamant. si eu am avut de face cu profi tineri si cu profi batrani(ma refer in special la mediul universitar) si te contrazic. exista uscaturi in randul tuturor. utilitatea invamantului romanesc lasa foarte mult de dorit(nu o sa intru in amanunte), indiferent ca profesorul este tanar sau batran. partea buna e ca unii dintre cei tineri inteleg lucrul acesta si ii lasa mai lejer pe studentii care incearca sa acumuleze si experienta in campul muncii, in vreme ce multi dintre batrani nu ii inteleg de loc pe studenti carora le predau.

    parerea mea cu privire la noua ordonanta e impartita. pe de o parte in unele segemente ale pietei muncii ar trebui impuse anumite limitari privind varsta pana la care poti profesa, iar in unele in care este nevoie de forta de munca specializata as incuraja ramanerea pensionarilor in sistem.

    sunt curios cum este impozitat salariul pensionarului?

    fanitza

    Ianuarie 7, 2009 at 7:06 pm

  2. „… dintre batrani nu ii inteleg de loc pe studenti carora le predau.”

    *studentii

    *si niste virgule prin unele locuri

    fanitza

    Ianuarie 7, 2009 at 7:11 pm

  3. „ea permite unora, care ar trebui sa se preocupe de securitatea nationala, sa ia o gramada de salarii in avans […] exista uscaturi in randul tuturor.”

    Intocmai problema proastei reglementari. Scoti o lege ultragenerala pentru niste cazuri mult prea particulare.

    „nepensionarea(ca asta este feneomenul) conduce la un monopol al batranilor pe unele segmente din piata muncii…”

    Nu toti aleg sa munceasca in continuare. Iar unii nu pot pur si simplu, datorita bolilor batranetii (am enumerat si eu o parte prin articol) sau pur si simplu din sictir. Stiu si eu de cazurile profesorilor senili care nu mai vor sa paraseasca catedra nici in ruptul capului. Dar sunt cazuri particulare (si daca sunt in 70% din cazuri) si trebuie tratate ca atare. La fel sunt si cazuri particulare profesorii de care spuneam eu, care la 75 de ani sunt mai lucizi decat destui conferentiari la 35-40.

    „parerea mea cu privire la noua ordonanta e impartita. pe de o parte in unele segemente ale pietei muncii ar trebui impuse anumite limitari privind varsta pana la care poti profesa, iar in unele in care este nevoie de forta de munca specializata as incuraja ramanerea pensionarilor in sistem.”

    Uite, desi nu sunt de acord (in totalitate), asta e deja o nuantare. Din pacate, guvernul a venit cu „one size fits all” si a sters cu buretele toate problemele. Sau doar le-a bagat sub pres.

    „sunt curios cum este impozitat salariul pensionarului?”

    Din moment ce se face tot tam-tam-ul, banuiesc ca impozitarea e similara, daca nu chiar identica.

    machiavellian

    Ianuarie 7, 2009 at 8:14 pm

  4. De ce există pensie? (vreau să zic, obligatorie)

    Grădinariu

    Ianuarie 7, 2009 at 10:38 pm

  5. de ce încă există… aşa e corectă întrebarea ta!

    încă exista datorită rămăşiţelor unui sistem mult socialist. azi avem de a face cu un sistem socialist în care există o pensie privată obligatorie(pe care unii o pierd jucând la bursă, dar asta e altă poveste).

    în sua nu există pesnie obligatorie, nici privată, nici de stat. nu zic că în sua e un sistem bun, dar cel puţin acolo e un sistem declanşator de crize economic(direct sau indirect). noi nu vom putea emite pretenţia asta nici după ce mult timp va trece peste al nostru pământ! 😀

    fanitza

    Ianuarie 7, 2009 at 10:53 pm

  6. Eu nu stiu de ce pensia trebuie sa fie „obligatorie” intr-unul dintre cele doua moduri insipide: de stat sau corporatista. Eu nu am incredere in nici una dintre entitatile astea. Nici in stat si nici in fondurile de investitii multi-dezvoltate. O liberalizare autentica ar trebui sa imi permita sa scap nu doar de senilul nostru stat socialist (in ceea ce priveste pensia), ci si de scarbavnicele multinationale …

    Phosphoros

    Ianuarie 7, 2009 at 11:04 pm

  7. @phosphoros

    băiete, trezeşte-te! tu nu trăieşti într-un stat, ai doar impresia că ai trăi în vreunul! trăieşti într-un sistem(politic=ue)!

    fanitza

    Ianuarie 7, 2009 at 11:13 pm

  8. @phosphoros

    nu vrei pensie obligatorie? foarte bine!

    ai două opţiuni:

    1) te muţi în state… nimic nu este imposibil acolo!

    2) rămâi în românia, patronezi o firmă şi nu îţi acorzi salariu… în românia totul este posibil! 🙂

    fanitza

    Ianuarie 7, 2009 at 11:16 pm

  9. Nu ma deranjeaza caracterul obligatoriu al pensiei. E necesar. Ceea ce ma deranjeaza e ca e obligatoriu sa se faca intr-un anumit mod.

    Am mai multe optiuni si in Romania. Una ar fi sa devin magistrat, sa iau o pensie nerusinat de mare si sa ma doara fix in cot de batranii care nu au bani de medicamente, in timp ce eu iau peste 3000€ si ma duc cu nepoteii in Bahamas. Alta ar fi sa devin parlamentar si sa iau pensie de demnitar 😀

    Phosphoros

    Ianuarie 7, 2009 at 11:48 pm

  10. „Alta ar fi sa devin parlamentar si sa iau pensie de demnitar”

    sper să nu mă cenzureze machiavellian… ca să ajungi parlamentar trebuie să dai multe limbi, să sugi multe acadele şi să utilizezi multe supozitoare!

    iar din ce am citit pe blogul tău, asta ar fi mult sub deminitatea ta!

    fanitza

    Ianuarie 8, 2009 at 12:05 am

  11. Eu vorbeam ipotetic.

    Phosphoros

    Ianuarie 8, 2009 at 1:13 am

  12. tu da, mihnea georgescu, însă nu! 🙂

    fanitza

    Ianuarie 8, 2009 at 11:08 am

  13. Am să încerc să-mi spun părerea şi eu… deşi am obiceiul de-a vorbi pe lângă subiect.

    1. Pensia ar trebui să reprezinte cât ai reuşit să pui deoparte. Ar trebui să fie posibilă pensionarea voluntară şi la vârstă de 35 de ani, dacă cineva consideră că se poate întreţine din banii pe care fondul de pansii i-a strâns pentru el.

    2. În forma actuală pensia /este/ o formă de ajutor social, fiindcă nu impune limitări asupra perioadei de încasare. Probabil că nişte calcule statistice bazate pe media de viaţă şi venitul mediu dau ca rezultat vârsta de pensionare şi cuantumul… ori, orice lucru făcut „din medie” are o componentă socială puternică (zic eu). Lăsând la o parte ajutorul social pe care-l obţin cei puternici de la cei slabi…

    3. Nu sunt sigur dacă nu vorbesc cumva prostii, dar fondurile strânse pentru pensii sunt gestionate separat, ori mai sunt utilizate câteodată şi pentru acoperirea găurilor din alte bugete? (cu fondurile pentru sănătate ştiu că s-a întâmplat deja)…

    4. Faptul că bătrânii se menţin/sunt menţinuţi în activitate nu e o problemă în sine, şi nu e problema unei legi a pensionării. Fiecare e liber să muncească cât vrea, atât timp cât 1+2 sunt respectate iar 3 nu se întâmplă. Există situaţii când bătrânii sunt indispensabili – câţi tineri merg să facă învăţământ „la ţară”, hmm? – şi, reiterez: să muncească, dom’le, dacă-l ţin băierile! Iar dacă evoluţia carierei unor tineri e modificată radical de carierele pe sfârşite ale bătrânilor, atunci – cu scuzele de rigoare – e vina sistemului în care acele cariere se desfăşoară, şi nu a (ne)pensionabilităţii. Dai un om afară pentru că nu-i valoros, şi nu pentru că e bătrân.

    Cam atât am avut de zis… 🙂

    CST-Link

    Ianuarie 8, 2009 at 5:53 pm

  14. CST, eu zic sa nu mai fii atat de modest fiindca nu e cazul. Punctele tale sunt solide. Acum, pe rand:

    1) De acord. Asta ar fi sistemul liberal aproape pur. Eu sunt responsabil de deciziile mele, nu tatuca statul.

    2) Tocmai aici e problema, ca unii o vad ca ajutor. Da, se decide statistic, da, etc. Dar gandeste-te ca acest sistem, coroborat cu scaderea natalitatii/imbatranirea populatiei duce la un lucru simplu: ori importezi o gramada de imigranti, ca sa poti plati pensia, ori ridici pragul de pensionare (cum propusese un „geniu” strain) pe la 75 de ani.

    Revenind la problema ajutorului social. Nu este un ajutor social fiindca e tocmai o recunoastere a unei activitati prestate (tocmai de aceea nu toate pensiile sunt egale, iar metalurgistii se pot pensiona mult mai devreme, de ex). Pe de alta parte, alte ajutoare sociale sunt recunoasterea unei incapacitati de munca (voite sau nu): somaj, hadicapuri, maternitate, etc.

    3) Eu zic ca mai bine sa nu-ti pui problema, fiindca cine stie la ce raspuns ajungi. 😉

    4) De acord cu tine. Meritului ar trebui sa primeze. Se plangea careva pe blogul lui bleen ca a fost la un moment dat la un batran care nu putea sa vada nici ce scrie, dar ii citea radiografia. Tare ii doresc eu sa mearga la un tinerel care vede dar nu stie si sa-i puna diagnostic tuberculoza in loc de pneumonie. Sa-i vad atunci revolta.

    machiavellian

    Ianuarie 9, 2009 at 8:57 pm

  15. My retirement plan: voi fi antreprenor
    (ca si acum: part time). Voi fi babysitter
    hipercalificat si ii voi invata pe copilasi,
    in timp ce parintii lor sunt la lucru sau la
    concert:
    – engleza
    – franceza
    – desen
    – dezvoltarea vorbirii
    – neticheta.
    Copiii vostri de ce anume vor avea nevoie?
    Ca sa ma pregatesc din vreme 🙂
    (in rest vorbeam pe bune)

    ana pauper

    Ianuarie 11, 2009 at 11:31 am

  16. Hai, bre. Pune si tu un link catre Proiectul Arche. Mama ei de treaba 😀

    Phosphoros

    Ianuarie 11, 2009 at 5:28 pm

  17. Absolut, daca ar fi sa fac topul a cei mai buni 3 profesori pe care i-am avut in facultate, cu siguranta doi dintre ei ar fi peste 70 de ani.

    Daca nu se strica motorasul, cum trece timpul merge tot mai bine. Asta e.

    Mircea Popescu

    Ianuarie 15, 2009 at 9:09 pm

  18. Vă bateţi pe câştigurile capitaliste cum se bat cîinii pe ciolane.

    Zob Gheorghe

    Ianuarie 19, 2009 at 9:54 am

  19. Zob, la asa un comentariu sa nici nu te astepti la un raspuns.

    machiavellian

    Ianuarie 19, 2009 at 7:04 pm

  20. Boc a spus că aşteaptă „sânge proaspăt în sistem”. Dar, vorba ta, sângele proaspăt a tăiat-o şi-o taie în continuare de pe aici.

    ciprian blidaru

    Ianuarie 20, 2009 at 6:28 pm

  21. Si normal ca o va taia si ii viitor. Daca e sa ne referim strict la un minim material, pentru ce ar ramane. Ar taia-o si batranii, dar la ei e mai greu daca nu imposibil.

    Din pacate, Boc vrea sa-i taie si pe batrani de pe lista, sa fie sigur ca nu mai ramane nimeni.

    machiavellian

    Ianuarie 20, 2009 at 7:24 pm

  22. @machi

    cine pleacă? 😛 🙂 unde pleacă?

    unde eşti? nu eşti în temă cu realitatea!

    mie mi se întorc prietenii plecaţi pe capete. din noiembrie deja mi s-au întors cei care au emigrat în sua în timpul facultăţii sau după, în căutarea unei vieţi mai bune.

    acum am un madrilean, care spune că încă mai stă, deşi nu îi se mai prea merită. îmi povestea cum căpşunarii au tulit-o în prostie şi cum s-au ieftinit chiriile. a scăzut cererea.

    unul dintre prietenii mei care s-a întors din sua, pur şi simplu nu îşi găseşte de muncă în oradea. şi e absolvent de economice, marketing. 🙂

    te mai întreb încă odată? cine pleacă? nu vezi că tendiţa este clară: se întorc?

    cei care pleacă se întorc rapid înapoi cu coada între picioare.

    fanitza

    Ianuarie 20, 2009 at 8:29 pm


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: