Degeabatologie

sau arta de a fi degeaba. Disectii pe viu.

Dintre problemele „omului nou”: combustibilii alternativi

with 11 comments

Motto: Intr-o locuinta de biociment, imbracat in bioplastic, dimineata, omul nou fumeaza tutun ecologic. – Maestrul Proclet

Auzim in fiecare zi ca se schimba clima. Si ca noi suntem responsabili de asta, cu stilul nostru de viata uebernociv pentru planeta. Ca suntem niste termite care mananca tot. Nu spun ca n-ar fi asa, dar sa nu exageram.

Si evident ca treehuggerii care canta toata ziua despre specii pe cale de disparitie si taxe suplimentare pentru „depasirea cotei de carbon” nu si-ar permite sa de-a din papagal daca relele alea numite „economie libera” si „progres tehnologic” nu i-ar fi adus la un nivel de trai decent. Ca doar nu vezi sarantoci africani protestand impotriva organismelor modificate genetic sau pentru introducerea unei economii bazate pe hidrogen.

Dar sa lasam asta si sa revenim la problemele de fond ale articolului, care va fi o expunere in serial despre variantele ecologice existente si gradul lor de fezabilitate. Dar inainte de a incepe articolul propriu-zis, cateva note pentru a evita acuzatiile de cine stie ce tip: nu-mi plac extremele, in sensul ca nu-mi plac nici marii poluatori si nici maniacii verzi.

Nu am masina, circul cu mijloace de transport in comun si prefer trenul autocarelor. Nu arunc mizerii pe strada, nu fumez. In natura nu las mizerii si nu (mai) tin calculatorul deschis de dragul de a-l tine dechis. Mi-am schimbat toate becurile din casa in becuri cu halogen. Ba chiar mai mult, am contribuit voluntar cativa ani buni la proiecte de popularizare a unor moduri de viata ecologice, deci se poate spune ca sunt in tema.

De atunci, mi-am mai nuantat putin pozitia si nu cred ca exista o cauzalitate irefutabila intre cresterea dioxidului de carbon atmosferic si modificarile climatice si am devenit putin mai sceptic. Acestea fiind spuse, putem trece la prima parte a acestui miniserial, in care m-am gandit sa vorbesc despre combustibilii alternativi.

Biodiesel

Este reprezentat de amestecuri de substante chimice lichide obtinute prin „transesterificarea” grasimilor vegetale si animale cu alcooli ca metanol sau etanol.

Avantaje:

  • biodieselul seamana foarte mult cu hidrocarburile clasice, astfel ca poate functiona in motoare diesel clasice, nemodificate.
  • este regenerabil, provenind din culturile de plante sau din grasimile animale.
  • se pot prelucra si deseurile uleioase din restaurante ca atare (mai rar) sau dupa transesterificare.
  • aparent „bilantul de carbon” este zero, deoarece petru producerea biodieselului plantele utilizeaza dioxidul de carbon atmosferic in procesul de fotosinteza.

Dezavantaje:

  • bilantul de carbon nu este 0, deoarece toate procesele tehnologice pentru obtinerea lor (cultivare, transesterificare, distilari, etc) sunt consumatoare de energie, ergo poluante cu dioxid de carbon.
  • utilizarea deseurilor uleioase din restaurante este aplicabila doar pe scara micro.
  • culturile plantelor pentru biodiesel necesita teritorii foarte mari si cum cererea ar fi foarte mare, se poate ajunge la ciupirea din culturile pentru hrana sau defrisari.

Etanolul

Cunoscut mai bine ca alcoolul de baut, a inceput sa fie utilizat pe scara din ce in ce mai larga in amestecuri de motorina etanol care in anumite proportii functioneaza in motoarele cu combustie interna.

Avantaje:

  • regenerabil (produs prin fermentatia amidonului sau a celulozei, ultima gasindu-se practic oriunde in lumea vegetala).
  • utilizabil in amestec cu dieselul in motoare clasice.
  • bilant de carbon aparent zero.
  • mai putin poluant deoarece in arderi nu rezulta particule poluante de materie (aerosoli).
  • produce cu 20% mai putin dioxid de carbon pe unitate de masa decat combustibilii fosili.

Dezavantaje:

  • probleme similare cu ale biodieselului: nevoia de teren arabil pentru culturi specializate si bilantul de carbon care nu este zero.
  • valoare energetica mai mica pe unitate de masa mai mica decat a combustibililor fosili.
  • intregul proces tehnologic (cultivare, fermentare, distilare, anhidrificare) este mare mancator energetic.
  • studii recente indica posibilitatea unor probleme ecologice neprevazute (poluanti din procesul tehnologic, efecte asupra sanatatii a unor produse cu etanol combustibil).

Hidrogenul

Este cel mai comun element din Univers. Deoarece reactioneaza foarte usor cu oxigenul, pe Pamant nu il gasim in stare libera decat in cantitati infime. Cel mai comun compus natural (de pe Terra) cu hidrogen este apa.

Avantaje:

  • singurul produs de combustie este apa si nu se elimina materie sub forma de aerosoli.
  • principala sursa de hidrogen, apa, se gaseste din belsug.
  • arderea hidrogenului elibereaza o cantitate uriasa de energie.

Dezavantaje:

  • este probabil cel mai ineficient substitut de combustibili fosili.
  • apa, sub forma de vapori este gaz de sera mult mai puternic decat dioxidul de carbon, deci devine problematica. Din cate stiu eu, nu s-a studiat impactul ecologic al „economiei pe baza de hidrogen” din acest punct de vedere.
  • in conditii de temperatura si presiune normala, hidrogenul este un gaz, deci cantitati mici ocupa un volum foarte mare. Pentru utilizarea eficienta este nevoie de presurizare (periculos in caz de accidente si costisitor energetic) sau absorbtie in diferite medii (randamentele sunt inca mici).
  • motoarele folosesc catalizatori din platina, metal foarte scump.
  • cea mai mare cantitate de hidrogen care se obtine azi provine din gaz metan, deci dintr-un combustibil fosil, iar din proces rezulta dioxid de carbon.
  • randamentele de producere a hidrogenului pe alte cai (fotosinteza modificata, electroliza, etc) sunt mici pana la ilare, iar procedeele scumpe financiar si energetic.
  • nevoia unei infrastructuri complet noi (productie, transport, distributie la populatie, masini modificate, etc.)
Anunțuri

Written by machiavellian

Februarie 9, 2008 la 10:06 pm

11 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Cum adica sa folosesti etanolul drept combustibil? In loc sa-l bei 🙂 ?

    Ioana

    Februarie 10, 2008 at 1:17 am

  2. Etanolul… „It keeps you running”.

    Grădinariu

    Februarie 10, 2008 at 2:01 am

  3. Ce oameni … de abia astept sa mergem din nou pe cai ori cu trasura. Astea-s mofturi ecologiste … si daca se incalzeste ce? Macar e cald tot timpul anului si nu mai tre’ sa cheltuim bani pe caldura. Mor ursii Koala? Da’ ce? Eu ursi Koala mananc?

    Phosphoros

    Februarie 10, 2008 at 2:39 am

  4. Pai s-ar putea sa se scufunde Olanda. Drept e ca nici eu nu mananc olandezi :)) .

    Dar caii ii astept si eu 😉 .

    Ioana

    Februarie 10, 2008 at 10:53 am

  5. (de şters: la hidrogen, vezi că ai scris avantaje de două ori. 🙂 )

    foarte interesant articolul. în prezent deja se folosesc toate tipurile de combustibili enumerate aici.

    problema tuturor alternativelor de combustibili este greutatea obţinerii lor pe scară largă, faţă de cei produşi din petrol. sunt unele locuri în care e mai uşor să fie folosiţi aceştia în loc de petrol(ex: brazilia, din câte ştiu eu, foloseşte într-o mare măsură etanolul drept combustibil pentru autovehicule). rezerve de petrol sunt încă multe şi sigur se vor mai găsi.

    iar chestia asta cum că nivelul dioxidul de carbon în atmosferă ar influenţa dramatic clima, ai dreptate, e pură ficţiune.

    fanitza

    Februarie 10, 2008 at 12:53 pm

  6. Am văzut aseară pe Discovery o întrecere între o maşină pe etanol şi una pe benzină. A câştigat aia pe etanol.

    Grădinariu

    Februarie 10, 2008 at 1:06 pm

  7. Ioana, bea tu etanol industrial. 😉

    Insurgiame, pe cai sa mergi tu. Si, ce, caii nu consuma energie si nu polueaza? 😉

    fanitza, in Brazilia s-au produs defrisari masive pentru a obtine terenul necesar culturilor. Dar sa nu fiu inteles gresit: nu consider ca toate cele prezentate ieri si in articolele viitoare sunt absolut nefezabile, dar suntem departe de momente cu randament bun.

    Mihai, trebuie sa-mi dai mai multe detalii. Degeaba compari o masina de ultima generatie cu un Renault 12. 😉

    machiavellian

    Februarie 10, 2008 at 1:46 pm

  8. Pamant necultivat ar fi destul, insa ma tem ca n-ar fi suficient… plus de asta daca dioxidul de carbon ar fi problema combustibilii alternativi n-ar rezolva mai nimic.

    Ion

    Februarie 10, 2008 at 8:05 pm

  9. Fâs! Caii au o semnificatie ezoterica … masinile astea diavolesti, nu 😀 Tehnocratule! 🙂

    Phosphoros

    Februarie 10, 2008 at 10:21 pm

  10. Nu mai ţin minte ce maşini erau, oricum ambele erau moderne, nişte SUV-uri, acelaşi model, unul modificat pentru motor pe etanol.

    Grădinariu

    Februarie 12, 2008 at 12:19 am

  11. Am niste remarci intarziate:

    1. In cat timp sunt consumate etanolul, biodieselul, etc. produse timp de un an? De exemplu lemnele de foc nu intra la combustibil regenerabil, pentru ca o soba arde intr-o iarna copaci crescuti in 20 – 30 de ani.

    2. Caii si trasurile au fost exclusi din transportul public pentru a preveni poluarea. Cine a fost la Hoffburg macar o data in viata stie de ce. Acolo erau maxim 10 trasuri cu cai, imaginati-va vreun milion de trasuri la care trag vreo 2 milioane de cai. Cata balega produc aia zilnic si cum o elimini?

    3. Poate ca nu mancam ursi koala, dar ecosistemele se strica oricum. IN cele din urma o sa dispara si ceva ca mananci tu.

    alex

    August 13, 2008 at 8:37 am


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: