Degeabatologie

sau arta de a fi degeaba. Disectii pe viu.

Seara de decemvrie 1

with 11 comments

A venit si ziua nationala. Nu am participat/vazut nimic din parade/manifestatii fiindca de ceva vreme lucrez (si) sambata, iar televizor nu gust de cam multi ani. Deci n-am testat direct cu simturile mele , desi stirile online sustin ca a fost mai rau decat in alti ani. Pot sa spun ca mi-au placut steagurile afisate pe blocuri de unii cetateni ai cartierului meu, desi erau cam rare.

Cu ocazia zilei nationale mi-a venit o leapsa: sa compun versuri legate de Romania. Banuiesc ca se vor apreciative, dar nu o voi onora. Talentul meu poetic nu se ridica foarte sus si nu vreau sa imi bat joc cum au facut altii. E mai important sa vorbim despre altceva: votul de acum o saptamana, care a suscitat diverse pasiuni.

In primul rand, i-am ramas dator lui Botache cu niste explicatii. Ea propunea „un examen” de trecut inainte de a putea vota. Asa ceva nu este normal, si i-am explicat-o si lui insurgiam zilele trecute. Cat timp cetateanul isi plateste frumos taxele si respecta legile, mi se pare absurd sa-i tai acest drept. In schimb am gasit acum multi ani pe un forum american un sistem meritocratic de primire a votului.

Nu mai tin minte toate detaliile, deoarece s-a scurs ceva vreme de atunci, dar era cam in felul urmator: existi, un vot; fiecare ciclu scolar, un vot; stagiu militar satisfacut, 1 vot; masterat/doctorat, cate 2 voturi pentru fiecare; ai salvat un om de la moarte, doua voturi; samd. Nu e perfect, dar este mult mai cinstit fata de oamenii educati sau care chiar au realizari in viata. Nu e egalitarist si bleg-stangist cum ni se vara totul pe gat in ziua de astazi, dar este mai bun decat o tiranie a majoritatii. Majoritatii idioate, as spune, care voteaza la referendumul pentru Constitutie cu… Iliescu. Si din cate imi spunea Ioana, un sistem asemanator s-a folosit chiar in tara noastra, prin Interbelic.

In ordinea doi de zi este moromete si al lui vot obligatoriu. Moromete considera ca obligatiile oricarui cetatean (impuse prin lege, evidemment) sunt: 1) respectarea legilor; 2) plata taxelor; 3) votul obligatoriu. Daca nu le respecti, esti taxat prin amenzi/inchisoare.

Sa le luam pe rand. Cu respectarea legilor sunt de acord si eu, ca doar nu ne apucam sa ne omoram confratele ca ne vine noua numa` asa. Totusi, apare o problema serioasa in cazul Romaniei, cand legile sunt adesea facute prost. Este o lipsa de civism sa le gasesti portite de scapare sau sa le incalci de-a dreptul? Ma indoiesc.

Plata taxelor, de acord pana la un punct. Drumurile nu se fac singure, iar patrimoniul national trebuie pastrat. De asemenea, avem nevoie de armata si politie. Dar nu vreau sa platesc taxe pentru ca un bou sa doarma in Parlament, cand as putea dormi eu de banii aia, nu vreau sa dau bani pe un sistem prost de invatamant/sanatate cand unul privat s-ar descurca poate mult mai bine si nici nu vreau sa platesc ajutoare de somaj cand cu acei bani as putea deschide o firma care ar ocupa forta de munca disponibila.

In final, votul obligatoriu, pe langa restrangerea libertatilor individuale direct si indirect (prin crearea unei birocratii care sa se ocupe de impunerea lui), nu este logic. Iar prin Revolutia din `89 ne-am castigat dreptul si nu obligatia la vot. Si acum, sincer, s-a gandit vreodata moromete ca o multime de oameni l-ar putea vota pe Jiji hapt de ciuda si astfel ar ajunge presedinte? Sau pe Vadim?

In plus, nu vad de ce ar trebui sa voteze toata lumea. O parte dintre noi, nevotantii sau „majoritatea tacuta” si mult injurata a lui Tolontan, facem si altceva decat sa fim niste robotei care pun doua stampile o data la patru ani. Si de cand se reduce democratia la atat? Eu va spun numai, dragi votanti si degraba varsatorii de sange nevinovat: bucurati-va ca votul vostru conteaza brusc de cateva ori mai mult. Si apoi pas. Iar de mai propuneti aberatii, ganditi-va si la consecinte, fiindca socoteala din targ rar se potriveste cu cea de-acas’.

In incheiere nu pot decat sa redau un citat gasit pe blogul lui Dan Petre: If God intented for us to vote, he would have given us candidates. De asemenea, citeste si Vot uninominal pentru presedintele cartierului meu.

Written by machiavellian

Decembrie 1, 2007 la 7:26 pm

11 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. M-am mai pronuntat in problema. Mania ”1 Decembrie” nu e o idee buna.

    krossfire

    Decembrie 1, 2007 at 8:38 pm

  2. Compune măcar o imagine.

    stefantalpalaru

    Decembrie 1, 2007 at 11:10 pm

  3. Referitor la steagurile de pe strazi in Brasov s-au pus doar pe bulevardele foarte foarte circulate anul asta, iar pe la geamuri rar se vedea un steag…
    In rest prin baruri si cluburi era multa lume care petrecea… dar cred ca multi nu stiau ce

    Ion

    Decembrie 2, 2007 at 11:30 am

  4. în altă ordine de idei, ca să nu fiu chiar off-topic, în orăşelul nostru s-a sărbătorit în jurul statuii lui mihai viteazul, cu multe steaguri şi multă armată. nu-s eu adepta ceremoniilor de nici o culoare, dar înţeleg rostul lor. steagurile îs OK, mi se par normale, dar partea cu parada militară mi se pare deplasată!

    anapauper

    Decembrie 2, 2007 at 11:50 am

  5. Legat de sistemul de vot de pe acel forum…Cum dovedeşti că ai salvat o viaţă? Dacă am lua strict această viziune, atunci un pompier ar avea putere de vot cât 6-7 profesori universitari, spre exemplu.

    lucianv

    Decembrie 2, 2007 at 12:37 pm

  6. dar un medic?

    anapauper

    Decembrie 2, 2007 at 1:12 pm

  7. Oprescu preşedinte!
    În altă ordine de idei, mie tot mai bun mi se pare votul cenzitar. Dacă un cetăţean contribuie la buget cu 1.000 de lei, iar altul cu 1.000.000 de lei, mi se pare normal ca al doilea să aibă mai multă libertate de decizie cu privire la cum vor fi folosiţi banii lui.

    Stelian-Mihai Grădinariu

    Decembrie 2, 2007 at 1:32 pm

  8. cumpărarea oficială a dreptului de vot. hm…

    anapauper

    Decembrie 2, 2007 at 1:59 pm

  9. krossfire, nu e nici o manie aici.

    talpararule, picat din plop, ca de obicei.

    Ion, nu stiu ce au organizat autoritatile fiindca n-am colindat zona centrala. Steagurile pe care le-am vazut erau in cartier, la geamuri sau la balcoane.

    lucianV, ana, tipul mentionase ca era vorba de salvari spontane.

    ana, iar leapsa?

    Stelian, asta inseamna sa-i dai milioane de voturi lui Becali. Sau sa-l faci presedinte pe Voiculescu. Prefer sistemul americanului.

    machiavellian

    Decembrie 2, 2007 at 2:00 pm

  10. […] varsta legala pentru vot 21 de ani. Numarul de voturi pe care il primeste fiecare individ il vezi intr-un articol anterior. […]


Lasă un răspuns

